Tips til løpeturen

En løpetur kan gi en herlig frihetsfølelse! Her kommer våre tips for en optimal treningsøkt.

Godt utstyr kan løfte løpeturen din til nye høyder! Velg riktig type sko til underlaget du løper på, slik at knær og føtter har det så komfortabelt som mulig. Løpebekledning kan heve både komfort og stil. I tillegg kan tilbehør som sportsbriller, pulsklokke, løpebelte og caps bidra til å øke komforten på løpeturen.

 

Riktig bekledning på løpeturen er viktig for en optimal opplevelse - fra innerste plagg til værbestandig ytterplagg og tilbehør! Løping setter høyere krav til sports-BHen enn treningsøkter med lavere intensitet, og god støtte er derfor svært viktig. Det meste av støtten bør komme fra midjebåndet og ikke stropper som sitter for stramt over skuldrene. Velg en sports-bh som er designet for høyintensitet når du skal ut å løpe!

Du bør også tenke på hvilke type sokker du velger. Vi anbefaler å velge løpesokker eller sokker som er ment til trening. De er laget i fukttransporterende materiale som gir god komfort. I tillegg er de designet med litt høyde slik at de ikke sklir ned i skoen.

Neste steg er å finne en god overdel. Vi anbefaler en tettsittende overdel for optimal fukttransport. Om sommeren er en pustende t-skjorte i teknisk materiale optimalt. På kaledere dager vil superundertøy som puster godt eller ull under løpejakken være supre alternativ. 

Når du velger løpejakke bør du gå for en jakke som er lett og med god bevegelsesfrihet.. Kroppen produserer mye varme når man løper, derfor blir det fort ubehagelig om jakken blir for tett og tykk. En løpevest er et supert alternativ nå som det er varmt i luften. 

Løpetightsen har ofte andre egenskaper enn en tights til studiotrening, dette er fordi en løpetur stiller andre krav enn en styrkeøkt. Løpetights har ofte snøring i livet eller bredt midjebånd for å sikre at den ikke sklir ned mens du løper. Mange løpetightser har også refleksdetaljer for synlighet i mørket, glidelås nede ved ankelen for enkel temperaturregulering og en liten lomme med glidelås slik at du for eksempel får med deg nøklene på løpeturen.

Et løpebelte, et drikkebelte eller en løpesekk er geniale om du trenger å ha med deg litt ekstra på løpeturen. Løpebeltet er supert til mobil, nøkler etc, og er designet for å sitte godt under mye bevegelse. 

En pulsklokke kan bidra til å optimere treningsøktene dine slik at du får mest mulig ut av hver økt. De fleste pulsklokker har pulsmåling, restitusjonsrådgiver, navigasjonssystem, treningsstatus og total treningsbelastning. Enkelte klokker har mer avansert analyseverktøy hvor du blant annet kan få løpsdynamikk og ytelseskondisjon! Et morsom verktøy for deg som virkelig vil optimere løpingen din. Benytt gjerne et pulsbelte for mer presis måling av pulsen.

Et par sportsbrillerbriller er et must både når det er skarp sol men også når været er overskyet! Et par gode sportsbriller gjør at øynene slapper av slik at du kan fokusere 100% på løpingen. I tillegg minimerer du risiko for kvister og insekter i øynene. Gode sportsbriller har fokus på passform, lett vekt og et godt synsfelt. Det finnes mange varianter av brilleglass. Du kan få brilleglass beregnet for å løpe på bane, asfalt, snø og i terrenget. Her må du finne brillene som passer for deg. 

Capsen fungerer også som super beskyttelse mot sola på varme dager!

For at turen skal bli vellykket er løpeskoene du velger den viktigste delen! Hvis du er glad i intervalltrening og å løpe fort bør du ha en lett sko, uten for mye demping og med spenstig fraspark slik at du får fart fremover. Du kan fint bruke dine vanlige løpesko til intervalltrening, men det kan være lurt å ikke bruke løpesko designet for intervall og raske løp til langdistanse- og mengdetrening. Dette er fordi skoenen som er designet til intervall er lettere og med mindre demping, altså stilles det større krav til teknikk og mengdetrening på lite dempede sko.

Hvis du liker å variere løpingen din og kun vil ha èn løpesko er en god allrounder et supert valg. Disse modellene har god demping og passer til både lengre og kortere løpeturer. Selv om dempingen er god er det ofte litt mindre støtdemping i disse skoene enn de som er laget for mengdetrening, men til gjengjeld fungerer de godt til både korte og lange turer! 

Hvis du er typen som løper langt og kanskje også ofte bør du se etter en løpesko med god dempning. En mengdetreningsko er designet for å holde lenge og for å gi god komfort. Løpesko som er laget for å løpe langt er fokuset lagt på god støtdemping og materialer som tåler mye, i stedet for stort fokus på lett vekt og respons.